Opłaty półkowe

Dostawcy przy współpracy z niektórymi sieciami handlowymi zmuszani są do uiszczania różnego rodzaju opłat, które w rzeczywistości warunkują sprzedaż towarów.

Skontaktuj się

Opłaty marketingowe, ukrywane pod różnymi nazwami, stanowią czyn nieuczciwej konkurencji polegający na pobieraniu innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży (art. 15 ust. 1 punkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).

Opłaty te podlegają zwrotowi wraz z odsetkami od dnia pobrania, którym zwykle jest dzień potrącenia przez sieć handlową opłaty marketingowej z wynagrodzeniem dostawcy.

Za niedozwolone uznaje się wszystkie opłaty, przy których świadczenie sieci handlowej polega tylko na zawarciu umowy z dostawcą, a „usługi” hipermarketu mają charakter pozorny, wykreowany wyłącznie na potrzeby pobrania opłaty. Nawet wówczas, gdy, przykładowo, hipermarket rzeczywiście zamieści w gazetce promocyjnej reklamę towaru dostawcy.

Od chwili wydania towaru hipermarket staje się jego właścicielem. Wszelkie działania hipermarketu zmierzające do zwiększenia sprzedaży towaru będącego jego własnością nie stanowią usługi na rzecz dostawcy, lecz działanie we własnym interesie. Reklamując i sprzedając towary kupione od dostawcy hipermarket nie robi tego po to, by świadczyć usługę na rzecz dostawcy, lecz po to, by sprzedać własny towar i osiągnąć z tego tytułu zysk.

Jaką postać przyjmują opłaty półkowe lub marketingowe?

W praktyce sieci handlowe ukrywają niedozwolone opłaty pod różnymi nazwami, które mają na celu stworzenie pozoru wynagrodzenia za usługi. Występują one między innymi jako „bonus”, „wynagrodzenie” czy „opłata”.

Spotyka się zatem między innymi bonusy, wynagrodzenia lub opłaty:

  • promocyjne,

  • marketingowe,

  • logistyczne

  • transportowe,

  • za współpracę,

  • za oznaczenie towaru,

  • za scentralizowaną płatność,

  • za wprowadzenie nowego produktu,

  • za otwarcie nowego marketu w sieci,

  • za reklamę,

  • za usługę dodatkowej ekspozycji,

  • oraz inne opłaty, warunkujące przyjęcie towaru do sprzedaży.

Niezależnie od stosowanej nazwy, opłata podlega zwrotowi, jeżeli warunkuje współpracę z siecią handlową.

Dostawcy mają prawo żądać zwrotu skompensowanych lub zapłaconych opłat marketingowych wraz z odsetkami od dnia dokonania kompensaty lub płatności.

Roszczenie o zwrot bezpodstawnie pobranych opłat marketingowych przedawnia się z upływem trzech lat od dnia, w którym opłaty te zostały skompensowane lub zapłacone.